4-2-2010 

יותר כת מאשר דת. אותו עיקרון של הבאהים, למישהו יש התגלות אלוהית. מרבית הקבוצות הפוליתיאיסטיות קיבלו את האסלאם אחרת היו מחסלים אותן. המטרה של האחמדים היא לתקן את האסלאם. לפי האסלאם הסוני מוחמד הוא אחרון הנביאים אבל לפי האחמדים הנבואה נמשכת כי לא יכול להיות שהאל השאיר את האדם ללא ליווי והדרכה. בכל דור נמצא הנביא שלו. יכול להיות שהוא לא מופיע אבל הוא קיים.

חַאתַם = סוף פסוק ואין אחרי מוחמד עוד נביאים
חאתֶם = הנבואה נמשכת ויבוא נביאים אחרים. יש נביאים אחרי מוחמד

עיקר המאמינים של הכת נמצאים בהודו. הם אומרים שבסה"כ יש שני מליון ויותר.

בדומה לדתות האחרות שהתפלגו מהשיעה, כאשר יש שלטון טוטליטארי מתרחש מדי פעם התפרצויות במטרה לשנות את התכולה הפנימית של הדת. הדרוזים יצאו נגד השחיטות, הבהאים יש רעיון מודרניסטי ונותן לאדם חופש לבחור. טבע האדם הוא למרוד. במיסטיקה המוסלמית קורה אותו דבר.

באמצעות הדת יצאו לכיבושים, לקחו את הרכוש, מנצלים את האדמות. גם מנצלים את האנשים בתוך שבויים או עבדים. לא כך הכרנו את האסלאם , אומרים האחמדים, ולכן רוצים לחזור למקורות.

דרווישים אומרים שלא צריך את כל הרכוש אלא לחיות למאן החיים ולא למאן הרכוש.

התנועה האחמדית התקרבה יותר לאסלאם המסורתי ובעיני מוסלמים חברי התנועה לא נחשבים ככופרים באסלאם.

התנועה היום יש חולשה ולא גדלה. הם הלכו לכיוון שלום לכן היה להם יותר סיכויים להתקיים אילו היו הולכים לעמדות יותר רדיקליות.

אחמדים בישראל

בארץ יש רק מרכז בכפר כבביר שבחיפה. 1834 יצא לטייל אחד מבני הכפר להודו והוא הביא את האמונה. גם יכול להיות הפוך, אחד מהפעילים היגיע לכפר כבביר ודיבר עם צעירי הכפר.

בשנת 1928 הועבר "מרכז המשלחת האחמדית לארצות המזרח-התיכון" מדמשק לשכונת כבביר שבחיפה. המקום היה עד אז כפר קטן בשיפולים המערביים של הר הכרמל, מעל נחל שיח. כפר זה הפך לשכונה קטנה המונה מעל 1,000 איש, מוקפת מכל צדדיה בשכונות יהודיות. המסגד הגדול קרוי "אדוננו מחמוד", על שם החליף השני של הכת. הוא בנוי כמבנה מתומן לפי מתכונת כיפת הסלע בירושלים.

עקרונות התורה האחמדית מחייבים את מאמיניה להיות נאמנים למדינה בה הם חיים.

היסטוריה

התנועה האחמדית נוסדה במדינת פנג'אב שבהודו הבריטית במאה ה-19 על ידי מירזא גולאם אחמד אל קאדיאני (1908-1835) ונקראת על שמו. קאדיאן הוא שם של עיר בהודו במדינת פנג'אב.

בגיל 40 הכריז כי אללה הטיל עליו לחדש פני הדת המוסלמית ולהשליט בעולם צדק ויושר. לאחר חלוקת הודו למדינה בעלת רוב הינדי ולמדינה מוסלמית, עבר המרכז הדתי לפקיסטן לעיר רבואה. המוסלמים מצד אחד והדואליזם מדת הזרתוסטרה מצד שני. האסלאם אמין שבתקופה קצרה יכולה לכבוש את כל הודו אבל לא הצליח בגלל מרד פנימי בתוך הודו.

התנועה נרדפה בפקיסטן במשך שנים והפעילות הדתית שלה הועברה ללונדון. כיום מפוזרים מרכזים של התנועה האחמדית במדינות רבות.

מירזא גולאם אחמד לא היה שיעי לכן לא התעסק במיסטיקה. הסונה לא התעסקה במיסטיקה כי היתה עסוקה בכיבושים.

מירזא גולאם אחמד אל קאדיאני בעיני חסידיו הוא "מהדי", גואל או משיח, ויש רואים בו נביא. מבשר הדת, אמור להיות גלגול של ישוע ומוחמד גם יחד. הוא "אלמועוד" – המובטח. בניגוד לתפישה האסלאמית המקובלת לפיה מוחמד הוא "חותם הנביאים", האחמדים מאמינים שלאחר מותו לא חדלה הנבואה והיא עברה לגולאם אחמד ולתלמידיו אחריו.

לאחר מותו בשנת 1908 התמנה תלמידו נור אד-דין חכים אל קורשי למחליפו. הוא טיפל בשאילות דת והלכה ונפטר בשנת 1914. אחרי מותו התחילו בעיות כי אין חוק שקובע מי יכול להיות היורש. לכן התפלגה התנועה לשני זרמים. בראש זרם אחד עמד מירזא בשיר א-דין מחמוד אחמד, בנו של מייסד התנועה; ובראש הזרם השני עמד מולאי מוחמד עלי, שקבע את מקום מושבו בלאהור, פקיסטן. הוא נבחר ע"פ כישרונו. מי שיודע לפרש ולהסביר את הקוראן טוב יותר אז הוא ראוי למלא את התפקיד.

עיקרי האמונה

האחמדיה רואה בעצמה דת גלובלית, שאמורה לכלול בנוסף למוסלמים גם נוצרים, יהודים והינדים.

נקודות יסוד: א) המוות איננו סיום הקיום האנושי. לפי דעתם יש אנשים שלא מתים אלא שעוברים לגלגול אחר. ב) מבחין בין האדם ולבין החיה כאשר לאדם יש שכל. זו מהפכה גדולה מאוד. ג) הישירים בין האנשים יגיעו לגן העדן. ד) הם קובעים שהתפיסה היא מונותאיסטית, אל אחד ושליחו מוחמד. ה) חמש תפילות ביום כמו המוסלמים. אותם פסוקים ולא חל שינויים בהם. ו) קיום צום הרמדאן. ז) לא חובה עליה לרגל, רק מי שרוצה ויכול. באסלאם זה חובה אפילו לחולים פעם אחד לפחות בחיים להגיע למכה. קיים ביקורת פנים כי רואים בה אמונה קדומה. ח) תשלומי זכאה. הוגדר באסלאם אחוזים לתשלומי זכאה, למשל, 10% גידולי פרי, 15% גידולי שדה וכולי. לאומת זאת האחמדים קבעו קריטריון אחד 2.4% עבור כל דבר. אולי הסיבה לכך היא שמרבית האנשים שהאמינו בהודו היו עניים מאוד. ט) התורה האחמדית שוללת שלילה מוחלטת אלימות במסגרת הג'יהאד.

האחמדים קיבלו את הקוראן והתייחסו בו ברמה יותר גבוהה. לפי דעתם בקוראן קיים צופן מיוחד. עובדה שהקוראן פוטר בעיות עד היום הזה וניתן למצוא בו את כל התשובות. שום ספר לא יכול לפטור את בעיות האדם כי הזמנים ותנאים משתנים, הבעיות והסביבה משתנות. אף על פי כן קיימים אנשים שבלי זה הם לא יכולים לחיות.

הזרם הרדיקלי בתוך השיעה מקבל את העיקרון שישוע הוא שליח האל, כלומר, הוא ממלא משימות אלוהיות. הוא לא נביא, הוא דומה לאברהם ואינו דומה למוחמד. הם לא תופסים איך יכול להיות שישוע עלה לשמיים ומוחמד נקבר באדמה? לפי דעתם ישוע לא נצלב, הורד מן העץ על ידי תלמידיו וברח ברגע האחרון, הגיע לאיראן ואחרי עבר להודו, שם המשיך את השליחות. נפטר בגיל 120 ונקבר במדינה קשמיר, בעיר סרינגר. אבל הוא קם לתחייה. כמו העלאווים גם האחמדים מתמודדים אם השאילה לגבי ישוע. זה בא ואומר שלאמונות האלו יש השפעה נוצרית. ישוע לא מת אבל גם לא נמצא בשמיים אלא על כדור הארץ. בעיר סרינגר התפתח אחר כך את הדת, הוא נותן כבוד למקום כי נשלח על ידי האל על מנת למלא משימות מסוימות.

דתות טוטאליטאריות שסוגרות חירות האדם בתחום האמונה, כאשר הדת לוחצת לקיים מצוות נוקשות אז מגיעים לשלב של התפרצות ומפסיקים לקיים אותן.

בתקופות מסוימות בחיי האדם הוא עובר משברים. לפעמים משברים הם כאשר לא סובלים יותר את הסדר, כאשר הכול מובן, ברור. באסלאם אומר, יש נביא, קוראן, תורת שבעל פה, מתפללים כל יום אז מה עוד אדם זקוק? אז התחילו מרידות נגד הדתות כי יש משמעד מאוד חזקה.

האדם מחפש דברים חדשים ואם התנועה לא מודע בזה היא שוקעת. גם באיראן יכול לבוא תהליך דומה. האדם נמצא בתוך מעגל ולא ניתן לצאת ממנו. מגיעים מהמדבר עם הרבה כוח, מסתפקים במועט, אין לא הרבה דברים, יש קשרים ונאמנות שבטית אז מתפרץ יחד איתם ומגיעים לאיזור יותר טוב, לכן התפרצו לערים כי יש בהן תרבות וחיים יותר טובים. אז המעבר משנה גם את אופן החיים, משאירים בצד את המדבר ומתחילים עם חיים עירוניים שבה יש חוקים אחרים וחדשים. עוברים שלבים של התפתחות ויצירתיות עד שמגיע שבט חדש.

התנגשות בין חירות ומשמעד.

האחמדים רואים את עצמם כמוסלמים. מקיימים את המצוות ע"פ הוראות האסלאם. לא יצרו דת חדשה. אף על פי כן הסונה לא קיבלה וזרקה אותם מהאסלאם. הסיבות העיקריות הן הטענות שמוחמד איננו אחרון הנביאים. הדבר נוסף הם מתנגדים למושג הג'יהאד. אין ג'יהאד פרטי אלא רק קולקטיבי. כל המצוות האחרות הן אישיות ורק הג'יהאד הוא קולקטיבי.

לפי דעתם מירזא גולאם אחמד היה משיח. איך ניתן להוכיח?

מירזא גולאם אחמד מצביע על שלוש מידות חדשות, שלום, צדק ויושר.

הם מאוד קרובים ליהודים. איך מגדירים יהדות? קיימות שבע מצוות שאם מקיימים אותן אז לאדם שאינו יהודי יכול להתקרב כהודי. האסלאם והנצרות אינם מקבלים רעיון זה. יש שני סוגי יהדות, יש צדיקים, חסידי אומה והם יגיעו לגם העדן יחד עם היהודים.

יכול להיות שלכת האחמדים קיימת השפעה של הבהאים.

סיכום

עניין הירושה גורם לבעיות קשות, האם היורש צריך להיות בנו או המוכשר ביותר.

בעיית הכינה. אדם שרוצה להיות כמו אנשים אחרים או יותר מהם. גדולת האדם. מוחמד היה אדם גדול, יוצא דופן. אדם בשר ודם אינו יכול לעשות את כל הדברים שמוחמד עשה. האם האדם יוצר את התקופה או התקופה יוצרת את האדם?

דתות צריכות לתת תשובה. רצוי קו אחד קבוע. בכל הדתות מדברים על המשיח ושהוא צריך להגיע. לאחמדים אין ממש עתיד בגלל המספר הקטן של המאמינים שלה.

 

אחמדים – Wikipedia

תקציר האחמדים

 

מודעות פרסומת